torsdag den 3. oktober 2013

Plantenyheder - patrinia scabiosifolia.

Her kommer en plante, som oprindelig er hjemmehørende i Korea, Kina og Japan. Jeg er ikke stødt på noget dansk navn, men den går under mange forskellige engelske: Golden Valerian ( gylden baldrian ), Golden Lace, Omina-Eshi eller - hold nu fast - The Prostitute Flower!!!
Skærmplante, tørketålende, ikke-krævende og robust. Blomstrer fra sidst på sommeren til langt hen i efteråret. Jeg har ikke oplevet at den selv-såer sig, så der hører ligheden med baldrian op. Bladene minder meget om scabiosaens og deraf navnet.


Fik udmærkelsen "Plant of Merit" i 2001.


Den limegrønne/gule farve er så flot og lyser op.


Vil man læse mere om planten og alle dens fortræffeligheder samt historie, kan jeg anbefale Nancy J. Ondra.

Her har jeg haft den i flere år nu og kan stå inde for dens gode egenskaber.
Billederne er taget mandag.



6 kommentarer:

  1. Jeg er rigtig glad for skærmplanter, måske er det et emne til mit gule bed, som er meget tørt.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  2. hej - den ser spændende ud - hvad er højde og bredde - er det en staude - er det på friland du har haft den ........ det var vist mange spørgsmål :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kommer den til salg hos dig ?
      De to Parthenium integrifolium viser nu god vækst og blomstring hos mig - nok lidt langsom hos mig pga lerjord halvskygge - det er jo en prærieplante.
      Har den et dansk navn - Feverfew hvad kan det mon oversættes til ?

      Slet
    2. Ja de er til salg. Jeg har lige delt dem da de var vokset godt til i løbet af sommeren. Den er omkring 1 m i højden, fylder ikke meget i bredden. Bladene står som en roset.
      Dejligt at de andre vokser godt.
      Feverfew kender jeg ikke den eksakte oversættelse til - feberplante. Det er jo brugt om en del planter.

      Slet
  3. Virkelig en spændende nyhed! At den er robust er jo også en god nyhed. Du har ret den lyser virkelig godt op! En man lægger mærke til, måske derfor har den fået navnet The Prostitute Flower?

    SvarSlet
  4. Nøøøøøøøøøøjh for en vidunderlig smuk skærmblomst, Den kan jeg simpelthen ikke leve uden. Jeg elsker skærmblomster og denne er en must have til samlingen. Håber den forbliver til salg hos dig, for vi drømmer stadig om at få tid til en haverelateret tur nordpå. Har også fået en haveinvitation i Ålborg, som er helt umulig at sige nej til. Så kunne man slå to fluer med eet smæk.

    Hav en skøn (have)dag

    De kærligste hilsner og tanker

    SvarSlet